Wednesday, September 13, 2006

Sint Joris

Ooit, op een sinterklaasavond in 1987 kreeg ik het boekje "Ik wou dat ik twee hondjes was" Nederlandse nonsens- en plezierdichters van de 20e eeuw. Naast grootheden zoals Drs. P, Kees Stip, Levi Weemoed enz, heb ik in deze bloemlezing kennis gemaakt met John O'Mill. Het gedicht wat ik hier heb geplaats is voor mij toch wel zijn meesterstuk.

Ik kan hier elke keer weer om lachen....




Sint Dracus en de Joor

Sint Dracus op zijn ruivend snos
steed rapvoets door het bonker dos.
Plots houden raard en puiter stil
geschrokken door een gauwe ril.
Is daar misschien een niel in zood,
besprongen door de Dille Koot?
Sint Dracus ijlt nu sloorspags voort
naar waar de kroodneet werd gehoord
en daar ontblouwt zich aan zijn vik
'n scheeld,dat hem verschrijft van stik:
'n mubbenschonster, groest en woot,
de auwe kluit, de blanden toot
en aan de roet der votsen ligt,(
de banden voor 't hang gezicht)
een vronkjouw, uiterschate moon,
haar tooft gehooid met kouden groon.
Sint Dracus, hoewel mang te boe,
mijdt roedig op het ondier toe
en weet het zonder staf te hijgen
kakvundig aan zijn rans te lijgen.
Nog vuugt het spammen, pomt een kroot,
dan krijgt het de gestade noot.
De vronkjouw uit een kreugdeveet
en grijpt Sint Dracus billend treet.
Hij zet haar vóór zich op zijn ros
en brengt haar uit het bakendros
weer bij haar slader op het vot.
Daar hankt men dem, daar gankt met Dod.
'Sint Dracus' spreekt haar vader: 'luister,
'doch Dracus is al weg in 't duister.
Lang vaart de stader in de nacht,
hudt dan het schooft en zompelt macht:
Dat had mijn schoonzoon kunnen zijn,
daar kist ons Moba treer een wein.

John o´Mill
uit: Tafelrijmvet
Laren, Andries Blitz, 1958

De foto is genomen in een Grieks-Orthodoxe kerk in Madaba, Jordanie.
In Orthodoxe kerken is de heilige vaak te zien op een icoon.

Verder is Sint Joris:

Patroon van: Engeland, Catalonië, Scouting, boeren, mijnwerkers, kuipers, zadelmakers, toeristen, ziekenhuizen, soldaten, militairen, gevangenen, ruiters, vee, strijd in elke vorm.
Patroon tegen: oorlogsgevaar, bekoringen, koorts, pest.
Patroon voor: het weer
en Helper in nood

1 comment:

Anonymous said...

Mooi, Karen!

Bedankt voor lieve kaart!

Slaap, lekker!

Mas